Sunday 25 January 2015

Road Trip Jelajah Semenanjung (Summary and Expenses)

Entry terakhir ni aku nak buat summary dan list kan expenses yang terlibat semasa road trip jelajah semenanjung hujung tahun lepas. Road trip adalah selama 12 hari 11 malam merangkumi 10 negeri dan 2 wilayah persekutuan. Ini selepas tolak negeri Kelantan yang banjir teruk sehingga menyebabkan route ke sana terpaksa dibatalkan. Inilah yang dipelajari dari road trip kali ni - kita hanya merancang, tapi Allah SWT yang menentukan. Walau macam mana kita merancang, tapi Dia lah sebaik-baik perancang. Syukur alhamdulillah perjalanan keseluruhan selepas bertukar route lancar dengan izin-Nya.

Objektif utama nak bawak anak-anak ke setiap negeri especially Kakak Insyirah la kan sebab adik belum faham lagi. Aktiviti road trip ni juga aku namakan sebagai #projekcutisekolahkakak kalau kat instagram :-p Semua gambar masa road trip tu aku letak hastag tu la. Sebelum pergi, aku dah ajar dia pasal negeri-negeri kat Malaysia. Bendera untuk semua 13 negeri dan 3 wilayah persekutuan kat Malaysia pun aku dah lukiskan, lepas tu ajar dia warnakan setiap bendera. Then aku explain yang road trip ni hanya cover Semenanjung Malaysia sahaja. Sabah , Sarawak dan WP Labuan kita tak boleh pergi naik kereta dari Johor, boleh naik kapal terbang saja (ikut laut tak cerita la pulak kan.hihi). Sarawak Insyirah dah pernah pergi masa umur 2 tahun, kakak angguk je macamlah dia ingat kan. Sabah plak Inshaa Allah May 2015 nanti kita pegi ye. Aminn.

Target nak amik gambar kakak dengan bendera kat setiap negeri, alhamdulillah complete. Kelantan kita kiv hingga ke satu masa yang akan diputuskan kelak, wakaka. Untuk road trip ni juga, aku setkan yang jarak dari satu pit stop (tempat bermalam) ke pit stop yang lain adalah tidak melebihi 250km. Sebabnya kita nak bercuti, nak jalan-jalan sambil tengok tempat orang. Kalau jauh sangat jaraknya dah tentu penat. Secara ringkasnya jarak antara tempat-tempat yang kitorang pergi as per plan vs actual adalah seperti berikut :

Pasir Gudang to Melaka  = 240km (change Pasir Gudang - Batu Pahat - Melaka = 300km)
Melaka to Seremban = 90km (OK)
Seremban to Putrajaya =  50km (OK)
Putrajaya to SMSS BTR, Kuala Lumpur = 30km (OK)
SMSS BTR, Kuala Lumpur to Kalumpang = 100km (OK)
Kalumpang to Kuala Kurau = 270km (OK)
Kuala Kurau to Georgetown = 30km (OK)
Georgetown to Padang Besar = 190km (OK)
Padang Besar to Alor Setar = 90km (OK)
Alor Setar to Gerik = 155km (cancel, ganti bermalam di Alor Setar)
Gerik to Rantau Panjang = 180km (change Alor Setar to Ipoh = 240km)
Rantau Panjang to Kota Bharu = 45km (change Ipoh to Bukit Tinggi = 205km)
Kota Bharu to Marang = 180km (change Bukit Tinggi to Bentong = 30km)
Marang to Bukit Gambang, Kuantan = 220km (Bentong to Bukit Gambang = 170km)
Bukit Gambang, Kuantan to Mersing = 210km (OK)
Mersing to Pasir Gudang  = 140km (OK)
Additonal   = 200km (actual tak pasti)
Total = 2430km (actual 3030km)
Jumlah dibelanjakan untuk petrol = RM480 (Actual RM530)

Beza yang plan vs actual sampai 600km tu, jauh benarr. Sebabnya balik kampung dulu, siap pergi kenduri kat Muar lagi tu kan. So kat situ pergi balik pun dah extra 100km+, takpe seronok je pergi makan kenduri. Kakak Insyirah memang paling suke pergi kenduri sebab dia peminat tegar any kind of goodies bag, yihuuu. Lepastu bila dah divert route tu, kitorang pergi ke Kuala Kemaman, Terengganu dari Gambang, Pahang. Itu dah jadi extra km dah, berbanding plan asal elok je dari Kelantan turun ke Terengganu pastu turun plak ke Pahang. Apapun itu semua ok saja, jauh perjalanan luas pemandangan dan pengetahuan katanya. Positif la ye :-)

Cerita pasal hotel pulak, basically kitorang pilih hotel yang boleh bagi best price untuk 3 atau 4 orang iaitu yang provide katil 2+1 or 1+1+1 or 2+2. Nak kata hotel budget sangat pun tak, maybe hotel 2 bintang kot.haha. Tak kisah la ada bintang ke tak, yang penting selesa. Keutamaan of cos la hotel yang ada private parking dan lift. Kena rajin carik, memang ada hotel yang ada both facilities dengan harga yang berpatutan. Total menginap 11 malam, 2 malam kat rumah abah selebihnya 9 hari kat hotel or resort. Kat bawah ni aku listkan nama hotel or resort dengan harganya sekali, plan vs actual :

1) Seremban - Lotus Hotel - RM110 (OK)
2) Kalumpang - Chalet - RM140 (actual RM225)
3) Georgetown - Mingood Hotel - RM140 (OK)
4) Padang Besar - Teratai Putih Rest. & Resort - RM85 (OK)
5) Gerik - Hotel  Seri Bintang - RM70 (ganti The Leverege Business Hotel Alor Setar - RM118)
6) Kota Bharu - Sabrina Court Hotel - RM140 (ganti Checked Inn Hotel Ipoh - RM85)
7) Marang - Angullia Beach Resort - RM130 (ganti EvWorld Hotel Bentong - RM169)
8) Kuantan - Arabian Bukit Gambang Resort - RM270 (OK)
9) Mersing - Riverside Hotel - RM 100 (actual RM95)
 Total - RM 1200 (Actual RM1296) 

Overall ok la, tak jauh beza budget untuk petrol dan hotel dengan yang actual. Lebih RM50 untuk petrol dan RM96 untuk hotel, not bad. Perbelanjaan untuk tol pun bertambah dari apa yang dijangka sebab plan asal lepas Alor Setar ikut Gerik sampai Kelantan. Itu jalan biasa, bukan highway yang perlu bayar tol. Bila dah divert, banyak ikut highway PLUS, pastu ikut plak LPT. So budget asal tol RM120 dah jadi RM170. Budget yang burst of cos bab makan dan shopping walaupun rasanya takdela menyoping sangat setakat kat Padang Besar ngan Wang Kelian tu saja.But its ok, bab shopping tu memang biasalah kan susah sket nak control. Sesekali berjalan, mestilah nak beli barang-barang anak plus buah tangan untuk family ngan kawan2 kan. Bayaran tiket masuk plak RM40 untuk Made in Penang Museum, RM20 Menara Alor Setar, RM32 Colmar Tropicale dan RM48 Bukit Gambang Waterpark.

Summary keseluruhan road trip seperti berikut :
Hotel : RM1296
Petrol : RM530
Tiket Masuk : RM140
Tol : RM170
Makan : RM627
Shopping : RM837
Total : RM3600

Budget asal RM3000, actual RM3600 means lebih RM600. Untuk trip yang cover semua negeri kat Semenanjung Malaysia, bagi aku road trip ni adalah memuaskan hati dari segi jumlah yang dibelanjakan. Cuma dari segi masa tu, agak padat but still ok sebab kita tak pegi banyak tempat kat setiap negeri tu. Setiap tempat yang kitorang pergi ada jumlah masa yang ditetapkan, kena ikut itinerary la kan. Kalau terlebih or terkurang pun cuma sikit-sikit saja. Ada a few tempat yang rasa macam nak repeat sebab tak puas, tapi tak tau la bila akan repeat tu kan. Simpan saja dalam hati untuk plan tahun-tahun akan datang, maybe bila anak-anak dah besar pulak nanti. Inshaa Allah. Syukur alhamdullillah atas peluang ni, bukan senang encik kesayangan nak cuti lama-lama macam ni pun. Terima kasih b ! (aku tau dia baca entry ni.hihi)

* finally, siap jugak sume entry :-p

balik rumah terus naik kapal korek ;-)

No comments:

Post a Comment